Apa vagyok
2016. június 19. írta: Apavavalt

Apa vagyok

apavagyok.jpg

Apa vagyok. Nem pater familias és nem bébiszitter. Nem magasról dörgő, ítéletet hirdető, kétségbevonhatatlan szavú “házura”, akinek érkeztére vigyázzba kell rántani az egész lakást, hogy mire a kalapját a fogasra teszi, az asztalon már ott gőzölögjön a kedvence, a gyerekek pedig dallal várják. De nem is az a semmihez nem értő, meccsnézős, felelőtlen figura, aki a fürdetéssel letudja a szülőséget, esetleg morogva fizet a bohócért a szülinapon, és a legújabb csillámpónilegoban méri a szeretetét, ha pedig “besegít” akkor az nagyobb hír mint a világbéke.

Egyszerűen csak apa vagyok. A két szülő közül az egyik.

Későn érkeztem a buliba, nem bennem cseperedett a gyermek. Velem csak idekint ismerkedett meg, bár a hangom azért biztos ismerős volt a sok duruzsolásból és meséből amit még a pocakban hallgatott. Vártam én is, az én szeretetem, energiám, épp úgy benne volt azokban a hónapokban, mint Anyáé. De mi soha nem voltunk egyek. Ezért aztán soha nem is lesz olyan kötelék köztem és közte, mint kettőjük között. Ez egyébként nem baj, nem is akarok egy másik Anya lenni. De mindenképpen több akarok lenni a pénztárcámnál.

Apa vagyok akkor is, amikor talán még a sarj is azt szeretné, hogy inkább Anya legyek. Amikor dühös rám, mert apa vagyok. Amikor elborít a keserűség, mert azt érzem, hogy nem vagyok elég jó a gyerekemnek, olyankor is apa vagyok. Tehetetlen csalódottságomban is apa vagyok.

Apa vagyok, bár azt nem tudom hogyan kell. A saját elképzelésemet idealizált emlékfoszlányokból, fényképekből, és “naígybiztoshogynem”-ekből raktam össze, ráadásul ahhoz sem igazán tartom magam. Miközben újra és újra rácsodálkozom, hogy valószínűleg a saját szüleim sem tudták jobban, vagy voltak felkészültebbek, én magam is csak csinálom, ahogy jön. Néha azért jó lenne megkérdezni, elbeszélgetni, hogy Apa, ezt te hogy csináltad...

Apaként alapértelmezetten a világ legnagyobbja és legerősebbje vagyok. Akkor is, ha éppen kicsinek, és gyengének érzem magam. Erő és biztonság vagyok. Akkor is, ha a lehetetlen vállalásomat, miszerint “mindentől megvédelek” nyilvánvalóan nem tudom teljesíteni. Így megy ez.

Apa vagyok és pelenkát cserélek, ruhát választok, gyógyszer után nyomozok, ennivalót készítek, fürdetek, lázat mérek, altatok, vígasztalok, felkelek, játszóra megyek, utántakarítok, rendet rakok, aggódok, nevelek. Nem segítek, hanem részt vállalok, osztozom. Gyereknevelésen, háztartáson, gondon, bajon, örömön, mindenen. Ohana. Jelen vagyok. Akkor is, ha hosszú volt a nap, akkor is, ha szívem szerint leginkább csak kevernék egy fröccsöt és lezuhannék a gép elé a fotelbe pixelekre vadászni. Mert az ráér.

Ami nem ér rá, az a sarj, akivel így is túl keveset vagyok. Mert dolgozni kell, pénzt kell keresni, hiszen pusztán a szeretetet nem fizetik meg. Sehol. Felkelek tehát reggel, nézem kicsit a lányokat, ahogy békésen alszanak, aztán elindulok. Értekezek, telefonálok, pörgök, forgok, fontos vagyok, eltöltöm az időt, dolgozok. Közben azon jár az agyam, vajon mit csinálnak Ők. Persze tudom mit csinálnak általában, hiszen minden nap elmeséljük egymásnak, de vajon mit csinálnak éppen konkrétan. Nem várok el semmit hazaérkezésre, mert pontosan tudom milyen egy “úgyis otthon vagy a gyerekkel” nap. Inkább együtt oldjuk meg a háztartást is, mert addig is együtt vagyunk.

Apa vagyok, és ha a családot ez nem fogja anyagi romlásba dönteni, legközelebb én megyek GYEDre.

Apa lettem azon a váratlanul napsütéses őszi reggelen amikor magam sem hittem, hogy tényleg apa lettem. Amikor a mellkasomra tették azt a pici, törékeny testet, hogy “tessék megfogni Apuka, nagyon fontos a bőrkontaktus”. Emlékszem, annyira hihetetlen volt az egész, annyira hirtelen. Azt képzeltem, tüzijáték lesz és fanfárok, de legalább lesz majd időm felkészülni erre. De az élet ilyen, történik.

Apa vagyok, anyához hasonlóan belőlem is csak egy van. És mégis, lassan, de biztosan egyre több.

A bejegyzés trackback címe:

https://apavavalt.blog.hu/api/trackback/id/tr118823904

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása